Vår skola

Ribbyskolan ligger vackert belägen mitt i Västerhaninge, tre mil söder om Stockholm. På skolan går cirka 900 elever i årskurserna F-9.

Ribbyskolan är i dag en F-9 skola och har för närvarande ca 900 elever samt ca 110 personal.

Vi har en trivsam skola med bra miljö och ett kollegie som känner stor motivation att undervisa, utveckla och följa sina elever. Vi har god teknisk standard, vi arbetar med interaktiva tavlor och med digitala verktyg en till en samt utforskar nya arbetssätt för att förstärka lärandet.

Vi är inne i en spännande utvecklingsprocess som skola där vi tillsammans bygger en ny lärandeorganisation samt har vi flyttat in till gemensamma lokaler F-9 under vårtermin 2023

Vi på Ribbyskolan vill att varje elev utvecklas efter sina egna förutsättningar genom att:

• stödja varje elev utifrån dennes behov
  • möta med positiva förväntningar i stort och smått
  • ta vara på elevens motivation
  • vara lyhörda och bekräftande mot varje elev
  • agera direkt mot kränkande behandling
  • fokusera på elevens delaktighet och ansvar för sitt eget lärande

Skolans historik

Den första skolbyggnaden uppfördes 1954 utmed Nynäsvägen. Den stora högstadieskolan uppfördes 1961–963. Vid samma tidpunkt byggdes sporthallen och en aula som rymmer 300 personer. Skolan genomgick under åren 1996–97 en mindre renovering med ny ventilation.

Senast uppdaterad: 5 maj 2023