Fritids för årskurs F–3

På Ribbyskolan har vi två fritidshemsavdelningar, Stjärnan och Kometen. På Stjärnan går förskoleklass - årskurs 1. På Kometen går årskurs 2-3. Vi strävar efter att få upptäcka och uppleva tillsammans med eleverna så att deras tid på fritids blir ett minne för livet.

Flickor hänger upp och ned. Foto: Mostphotos

Vi som jobbar på fritids vill stimulera elevernas utveckling och lärande samt även erbjuda dem en meningsfull fritid. Eleverna ska ha friheten att själva välja, men även bli entusiasmerade till att pröva nya saker som pedagogerna planerar.

Fritidsdagen

Fritids öppnar varje dag klockan 06.30 och stänger klockan 18.00. Frukost serveras till de elever som har anmält morgonfritids.

Fritids startar efter skoldagens slut cirka 13.30 varje eftermiddag med en samling där närvaro tas samt dagens aktiviteter presenteras. Därefter äter vi mellanmål i matsalen eller utomhus. Därefter är det utevistelse fram till aktiviteterna tar vid.

Aktiviteter på fritids

Fritids erbjuder aktiviteter varje dag mellan klockan 14:30-16:00. Under denna tid kan vi ha svårt att svar i telefonen, men det går bra att skicka ett sms eller lämna ett meddelande så återkommer vi så snart vi kan.

Skapande

Vi låter barnen prova på olika material, till exempel lera, måla, pärlor mm. Vi utforskar även olika tekniker och estetiska uttrycksformer.

Utflykter

Vi besöker närliggande parker samt andra utflyktsmål. Vi vill erbjuda eleverna många och varierande möjligheter att få utforska och uppleva sin kommun.

Uteaktiviteter på gården

Vi har en otroligt fin skolgård som inbjuder till många olika aktiviteter.

Förutom styrda aktiviteter finns ett brett utbud av olika spel, byggmaterial, skapande material samt naturligtvis vår fantastiska skolgård att tillgå dagligen.

Arbetsplatsträff (APT)

En gång i månaden stänger fritidsverksamheten klockan 15.45 för APT (arbetsplatsträff), planering och konferens. Dessa datum kommer att meddelas via hembrev.

Skollov

Inför varje skollov, studiedag samt klämdag kommer vi att skicka ut en blankett där ni fyller i barnens närvaro samt tider de önskar vara på fritids. Det är viktigt att dessa blanketter lämnas tillbaks till skolan på utsatt tid då vi måste planera personaltäthet samt även matinköp.

Varmt välkomna till vårt fritidshem!

Fritids Kometen & skola

Fritids Stjärnan & skola