Skolsköterska och skolläkare

Enligt skollagen ska varje skola ha tillgång till skolsköterska och skolläkare. Ribbyskolan har två skolsköterskor på heltid. Skolläkaren finns tillgänglig för stöd i de medicinska insatserna och kommer ut till skolan vid behov.

Foto: Mostphotos

Under hela skoltiden arbetar skolsköterskan förebyggande genom att belysa vikten av goda levnadsvanor samt annat som påverkar hälsan och skolprestationerna. Vi strävar efter att stärka det friska hos varje individ. Som vårdnadshavare är du vår viktikgaste samarbetspartner. Tillsammans kan vi arbeta för att ditt barns skolgång ska bli den bästa möjliga.

Vi erbjuder:

Årskurs 1 : Hälsobesök tillsammans med vårdnadshavare. Undersökning av längd, vikt, hörsel och syn. Erbjudande om vaccinering mot mässling, påssjuka, röda hund.

Årskurs 4 : Hälsobesök med längd, vikt och ryggundersökning. En hälsoenkät fylls i av elev inför besöket som ligger till grund för hälsosamtalet.

Årskurs 5 : Erbjudande om vaccination mot HPV ( humant papillomvirus ). Vaccination sker vid två tillfällen med 6 månaders mellanrum.

Årkurs 7 : Alla elever erbjuds ett hälsobesök med kontroll av längd, vikt och rygg. Eleven besvarar en hälsoenkät innan samtalet.

Årskurs 8 : Erbjudande om vaccination mot stelkramp, difteri och kikhosta.

Frågor om ditt barns hälsa

Om du har funderingar kring ditt barns hälsa kan du kontakta oss. Om ditt barn blir sjukt eller skadar sig ska du kontakta din vårdcentral eller sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177.

Nathalie Wallenor
Skolsköterska